Παρουσία του Τιμίου Σταυρού και με ενδιαφέρουσα ομιλία για τον «πόνο και τις θλίψεις στη ζωή του χριστιανού» συνεχίστηκαν την Γ´ Κυριακή των Νηστειών 15 Μαρτίου στον κατάμεστο από πιστούς Ιερό Παναγίας Ελεούσας Ιεραπέτρας οι καθιερωμένες ομιλίες της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας.
Κατά την ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού που προηγήθηκε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ.κ. Ευγένιος χοροστάτησε, παρουσία του ιερού Κλήρου της περιοχής, ενώ τέθηκε σε προσκύνηση των παρισταμένων πιστών Τίμιος Σταυρός, που περιέχει τεμάχιο Τιμίου Ξύλου από τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου μας, ο οποίος μεταφέρθηκε από τον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού Θεοτόκου πόλεως Σητείας.
Κατά την ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού που προηγήθηκε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ.κ. Ευγένιος χοροστάτησε, παρουσία του ιερού Κλήρου της περιοχής, ενώ τέθηκε σε προσκύνηση των παρισταμένων πιστών Τίμιος Σταυρός, που περιέχει τεμάχιο Τιμίου Ξύλου από τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου μας, ο οποίος μεταφέρθηκε από τον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού Θεοτόκου πόλεως Σητείας.
Ο Σεβ. κ. Ευγένιος προλόγισε το θέμα της ομιλίας παρουσιάζοντας συνοπτικά το πλούσιο βιογραφικό του ομιλητή της βραδιάς, Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτη του Οικουμενικού Θρόνου και Καθηγητή της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης π. Μακάριο Γρινιεζάκη. Όπως τόνισε, «ο πόνος και η θλίψη είναι συνηλικιώτες και συνοδοί στη ζωή του ανθρώπου. Αποτελούν συνέπεια της έξωσης από τον Παράδεισο και της απώλειας της χαρισματικής ζωής ως προσωπικού βίωματος της διαρκούς παρουσίας του Θεού στη ζωή. Σήμερα υπάρχει πόνος, αλλά δεν υπάρχει συμπόνοια. Υπάρχει θλίψη, αλλά δεν υπάρχει στόχος και κατεύθυνση. Ο σημερινός άνθρωποςβαδίζει στο πουθενά, στο άγνωστο και δυστυχώς δεν ανησυχεί, αλλά επαναπαύεται. Έτσι ο πόνος γίνεται "πονέματα", δηλαδή αθεράπευτα και καρκινογόνα και η θλίψη γίνεται κατάθλιψη, που είναι η αρρώστια της εποχής μας . Καταθλιπτικοί, στενόχωροι, νευρικοί, αγχωδεις άνθρωποι καθημερινά βρίσκονται δίπλα μας. Ο άγιος Παΐσιος θεωρεί την κατάθλιψη σκοτασμό του νου, σκοτοδύνη, σύγχυση και μπέρδεμα που χρειάζεται μόνο τη Χάρη του Θεού για να φύγει το σκοτάδι του νου και να φωτιστεί ο άνθρωπος και να συνεχίσει τη ζωή του. Η αποστασία από τον Θεό οδηγεί τόν άνθρωπο στην αμαρτία και την απιστία και σκοτίζεται ο νους, οι σκέψεις, οι πράξεις και οι επιλογές του. Γι᾿ αυτό τη σημερινή Γ΄ Κυριακή η Εκκλησία μας έχει αφιερώσει στην προσκύνηση και προβολή του Σταυρού του Κυρίου. Είναι στο μέσο του ιερού Ναού καθ΄ όλη την εβδομάδα, δεσπόζει κι ευλογεί κάθε πονεμένο, κατά τον λόγο Του: Δεύτε προς με πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι, καγώ αναπαύσω υμάς». Ο Σεβ. επίσης αναφέρθηκε στον λυτρωτικό ρόλο του προσωπικού σταυρού, σημειώνοντας ότι «ο Τίμιος Σταυρός του Κυρίου μας εγγυάται τη σωτηρία μας και αποτελεί το σύμβολο ανακούφισης όλων των δοκιμασιών, των δεινών, του πόνου και των θλίψεων. Γι᾿ αυτό συνηθίζουμε να ευχόμαστε στους Μοναχούς και στους Κληρικούς όχι απλώς να σηκώνουν τον Σταυρό τους, αλλά να χαίρονται τον Σταυρό τους, καθώς συνεχίζουν το έργο του Σταυρού του Κυρίου και της Εκκλησίας Του στις δύσκολες μέρες μας».
Ο π. Μακάριος Γρινιεζάκης ανέλυσε θεολογικά το μυστήριο του πόνου και με λόγο αγιοπατερικό και συνάμα απλό και προσιτό για το πολυάριθμο ακροατήριο υπογράμμισε ότι υπόδειγμα αντιμετώπισης του πόνου, των θλίψεων, των δοκιμασιών και του θανάτου είναι ο Ίδιος ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, ο Οποίος τα γνωρίζει εμπειρικά και όχι θεωρητικά, αλλά και οι αναρίθμητοι άγιοι μας, οι οποίοι υπέφεραν με καρτερικότητα τις θλίψεις, τις διώξεις και τον μαρτυρικό θάνατο. Σύμφωνα με το Αποστολικό Ανάγνωσμα της ημέρας «ου γαρ έχομεν αρχιερέα μη δυνάμενον συμπαθήσαι ταις ασθενείαις ημών, πεπειραμένον δε κατά πάντα καθ’ ομοιότητα χωρίς αμαρτίας».Ο Σταυρός του Κυρίου αποτελεί σημείο, πόνου, πάθους, ταπείνωσης, αδικίας, αλλά και σημείο δυνάμεως και ελπίδας για όσυς εναρμονίσουν τη ζωή τους με το Ευαγγέλιο.
Σύμφωνα με τον Άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή ο πόνος είναι η συνέπεια του κακού, της παράχρησης του αυτεξουσίου και της ελευθερίας του ανθρώπου, και η οδύνη και θάνατος είναι συνεδεμένα με με ηδονή γι᾿ αυτό και ο άνθρωπος καλείται να υπομένει και να υποφέρει τις δοκιμασίες και τις δυσκολίες, όχι με το να τις δέχεται μαζοχιστικά, αλλά αναγνωρίζοντας μέσω αυτών τη δυνατότητα να προκόψει στην πνευματική ζωή του και να επανατοποθετήσει τη σχέση του με τον Θεό, όπως ο δίκαιος Ιώβ, για να απολαύσει τα αγαθά της υπομονής του και να βιώσει τη χαρά της Αναστάσεως.
Ο π. Μακάριος τόνισε με ενάργεια ότι ο πόνος και η ασθένεια, ακόμη και ο θάνατος, αντιμετωπίζονται υπαρξιακά, μόνο όταν οι άνθρωποι γνωρίσουν και σχετιστούν με το Χριστό, ανταποκριθούν στο κάλεσμά Του «όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού» και νοηματοδοτήσουν τη ζωή τους με την προοπτική της ανάστασης. Γι’ αυτό ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης έλεγε ότι πρέπει με ταπείνωση και χαρά να σηκώνουμε τον σταυρό μας, γιατί οι δοκιμασίες, οι πόνοι ακόμα και ο θάνατος είναι ευλογίες και ευκαιρίες σωτηρίας. Τα νοσοκομεία, τα γηροκομεία, τα κάθε λογής ιδρύματα, τα κοιμητήρια θα πρέπει να θεωρούνται χώροι ιεροί, αφού η αρρώστια, η δοκιμασία ακόμα και ο θάνατος γίνεται μέσο θεραπείας και λύτρωσης της ψυχής. Χωρίς Θεό ο άνθρωπος χάνει την ελπίδα του και τη χαρά του. Ο πόνος της παρούσης ζωής, οι θλίψεις, οι πειρασμοί, οι δοκιμασίες, τα άγχη, οι ασθένειες, οι οδύνες και οι στεναγμοί, γίνονται φορτία δυσβάστακτα. Μονάχα κάτω από την προοπτική αυτή μπορεί ο χριστιανός να δέχεται τη στέρηση της ηδονής και να υπομένει την οδύνη. Μόνο η εκκλησιαστική αντιμετώπιση τους, υπό το πρίσμα του Σταυρού, εντός της εσχατολογικής πορείας και με την προσδοκία της Αναστάσεως, δεν τον γονατίζουν, δεν τον κάνουν να μελαγχολεί, δεν τον απομονώνουν, δεν τον καταθλίβουν και δεν τον νεκρώνουν πρόωρα, αλλά ζει με την αμετάθετη ελπίδα ότι θα γίνουν «τα πάντα καινά».
Ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τον π. Μακάριο για τη γλαφυρότατη και θεολογικά τεκμηριωμένη ομιλία του, και ανακοίνωσε την ομιλία της προσεχούς Δ΄ Κυριακής των Νηστειών 22/3 στον Ι. Κ. Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεράπετρας με ομιλητή τον Ομ. Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Ανέστη Κεσελόπουλο, ο οποίος θα αναπτύξει το θέμα «Ασυρματιστής στις συχνότητες του Θεού. Προσέγγιση στη ζωή του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου