Ήθελα
προηγουμένως να σας αναφέρω έναν λόγο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου, αλλά δεν
ήταν ακόμη η ώρα: «Αμήν αμήν λέγω υμίν, ότι ό τον λόγον μου άκούων και πιστεύων
τω πέμψαντί με, έχει ζωήν αιώνιον, και εις κρίσιν ουκ έρχεται, αλλά μεταβέβηκεν
εκ τού θανάτου εις την ζωήν».
Γιατί
ακόμη και η κρίση, όπως όλα τα έργα του Θεού, είναι έργο για τη σωτηρία. Και θα
τολμούσα να πω ότι ακόμη και η μέλλουσα κρίση ίσως να είναι το τελευταίο
κάλεσμα του Θεού για σωτηρία• μολονότι υπάρχει ο κίνδυνος να είναι πια πολύ
αργά. Ο άνθρωπος όμως που έζησε σύμφωνα με τον λόγο του Θεού, όπως λέει ο
ψαλμωδός: «Διά τούς λόγους των χειλέων σου εγώ εφύλαξα οδούς σκληρός», ξεπέρασε την κρίση.
Σε
αυτή τη ζωή, η ζωή μάς έκρινε και κριθήκαμε. Αφεθήκαμε να μας κρίνει ο Θεός και
διαλέξαμε τον λόγο Του μέχρι θανάτου -Παράσχου, Κύριε! για τους μάρτυρες μιλάω...
Αλλά και εμείς κρίναμε τον Θεό, και βάλαμε τη σφραγίδα μας ότι ο Θεός είναι
αληθινός, όπως λέει ο απόστολος Ιωάννης.
Και ο Θεός φανερώνεται αληθινός πέρα από τον θάνατο, πέρα από την
κόλαση, πέρα από όλα. Θα έλεγα πέρα από την αιωνιότητα, επειδή ο Θεός, όχι
ήταν, ο Θεός είναι προ πάντων των αιώνων!
Η
ταπείνωση, λοιπόν, όταν ο άνθρωπος τη ζει, είναι η δύναμη, με την οποία
τρομάζουν όλα τα κτίσματα που έχουν φόβο Θεού, διότι τίποτε δεν μπορεί να τη
νικήσει. Η ταπείνωση φαίνεται ότι είναι δουλεία, όμως είναι χαρακτηριστικό του
άρχοντα, του βασιλιά. Είναι θεϊκή ιδιότητα, και στο δεύτερο βιβλίο του, που είναι η πνευματική του αυτοβιογραφία, ο
π. Σωφρόνιος λέει ότι πολλοί έχουν πει για τον Θεό πολλά, ότι ο Θεός είναι
αγάπη, ο Θεός είναι φως, ο Θεός είναι δύναμη αν, λέει, θα τολμούσα να πω και εγώ
κάτι για τον Θεό, θα έλεγα ότι ο Θεός είναι ταπείνωση. Και αυτή η ταπείνωση η
άρρητα καταπληκτική, η ακατανόητη για τη διάνοια του ανθρώπου -που όμως, αν τη
δούμε, την καταλαβαίνουμε, όχι ερμηνεύοντάς την διανοητικά, αλλά ζώντας μέχρι
το μεδούλι μας τη χάρη της-, ακριβώς αυτή η ταπείνωση είναι το επικίνδυνο για
τον άνθρωπο. Επειδή ο Θεός, η ταπεινή αγάπη του Θεού, δεν επιβάλλεται στον
άνθρωπο.
Και
θα ήθελα, από σήμερα και στο εξής, να μη μιλάει κανείς για απαγορευμένο καρπό.
Πώς απαγόρευσε ο Θεός στον Αδάμ τον καρπό της γνώσεως του καλού και του κακού,
αφού πέντε λεπτά αργότερα θα μπορούσε ο Αδάμ να τον φάει; Μήπως δεν έβλεπε ο
Θεός; Δεν μπορούσε ο Θεός να δώσει ένα χαστούκι στον Αδάμ, έτσι όπως κάνουμε
εμείς όταν βλέπουμε το παιδί μας να κάνει κάτι κακό, και από αγάπη του δίνουμε
ένα χαστούκι λέγοντάς του: «Ε, μην το κάνεις!» Η αγάπη του Θεού αφήνει τον
άνθρωπο να αποφασίζει μόνος του, διότι «αγάπη με το ζόρι δεν γίνεται». Η αιώνια βασιλεία είναι η βασιλεία αυτών που
αγαπούν, και αγαπούν να γίνουν αυτό που είναι ο Θεός.
Θα
έλεγα, αδελφοί και αδελφές εν Κυρίω -και μάλλον με αυτό θα κλείσω τον λόγο-,
έχετε ζήσει σαράντα πέντε χρόνια μαρτυρίου,
απαγορεύσεων, τρόμου, δυσκολιών... Και τώρα επανήλθε στη χώρα μας εκείνη
η ελευθερία που εκτίμησα υπερβολικά. Δεν εννοώ την ελευθερία που είχα στον νου
μου το 1955, όταν πήγαμε οικογενειακώς στην ελεύθερη Αγγλία -αυτά είναι
ανθρώπινα και γήινα, διότι
είναι
πεπερασμένα και σχετικά. Εννοώ ότι επανήλθε η ελευθερία της πίστης. Αυτό ήταν η
πρόνοια του Θεού, και σε αυτό θα ήθελα να ενθαρρύνω όλους τους αδελφούς και τις
αδελφές εν Κυρίω.
Πραγματικά
πιστεύω ότι θα έρθει μία στιγμή στην ιστορία (πότε; δεν ξέρω...), που θα
υπάρξει ένα “ή - ή”: ή με τον Θεό, ή με... ότι θέλεις. Γιατί τολμώ να πω
“πιστεύω”; Βασίζομαι στον λόγο του Χριστού που λέει στο τέλος της Αποκάλυψης:
«Ό άδικών άδικησάτω έτι, και ό ρυπαρός ρυπαρευθήτω έτι, και ό δίκαιος
δικαιοσύνην ποιησάτω έτι, και ό άγιος άγιασθήτω έτι. Ιδού έρχομαι ταχύ, και ό
μισθός μου μετ’ εμού, άποδοΰναι έκάστω ως το έργον έσται αυτού».
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΡΑΦΑΗΛ ΝΟΙΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου